De Vereniging voor Burgerlijk Recht heeft de VBR Publicatieprijs 2016 uitgereikt aan E.D.C. Neppelenbroek (Rijksuniversiteit Groningen) voor zijn artikel 'Eigendom als paraplu', RM Themis 2016-4, p. 193-201.

De winnaar ontving de prijs tijdens de voorjaarsvergadering van de vereniging op 9 april 2017 uit handen van prof. mr. R.M. Wibier, jurylid van de VBR publicatieprijs. In een fraai en afgewogen artikel gaat hij in op de betrekkelijke waarde van goederenrechtelijke theorieën die eerder door Van der Steur, De Jong en Mollema zijn voorgesteld en probeert hij de verschillen te verklaren vanuit een unitaire theorie. De prijs voor dit goederenrechtelijke artikel werd uitgereikt tijdens een middag die ook overigens geheel was gewijd aan het goederenrecht: onder de noemer 'Property Law Lab' presenteerden vier promovendi hun goederenrechtelijk georiënteerde onderzoek en werden gedachten uitgewisseld over goederenrechtelijk onderzoek in Nederland.